torstai 21. maaliskuuta 2019

Lounastreffit tuntemattoman kanssa


Nuorten yksinäisyyden kokemukset ja syrjäytyminen on vakava yhteiskunnallinen ongelma, jonka ehkäiseminen on ensisijaisen tärkeää. Yhä useampi nuori kuormittuu opinnoissaan ja murtuu liian kovien vaatimusten alla. Jatkuva stressi ja kasvava kuormitus voivat johtaa myös vakaviin mielenterveysongelmiin. (Nyyti.ry) Järjestimme ryhmätyöprojektina osana opintojamme ”Lounastreffit tuntemattoman kanssa” -tempauksen yhteistyössä Nyyt Ry:n kanssa, jonka tavoitteena oli ehkäistä nuorten yksinäisyyden kokemuksia, tutustuttaa testiryhmän jäsenet paremmin toisiinsa ja siten ennaltaehkäistä opinnoista putoamisen ja syrjäytymisen riskiä.

Lounastreffien toteutus onnistui suunnitelmien mukaisesti ja tuotti onnistuneita lounaskokemuksia. Lounas tuntemattoman kanssa pyrki olemaan matalan kynnyksen tempaus, jonka tarkoituksena oli kannustaa tutustumaan entuudestaan tuntemattomaan kanssaopiskelijaan. Lounastaminen loi hyvät puitteet keskustelulle myös tuntemattomien kanssa. Syömisen lomassa oli helppoa käydä keskustelua niin ruuan tasosta, kuin omien opintojen vaiheesta. Ruokailun lomassa on hyväksyttävää pitää myös pieniä keskustelutaukoja. Parhaimmillaan tämänkaltainen tempaus voi auttaa löytämään kanssaopiskelijoista uusia ystävyyssuhteita ja kasvattamaan sosiaalisia verkostoja.


Lounastreffien jälkeen pyysimme osallistujia täyttämään lyhyen kyselyn, jossa kysyimme voiko monimuoto-opiskelu altistaa yksinäisyydelle lähiopiskelua enemmän, sekä ajatuksia ja tunteita tempaukseen liittyen. Palaute oli kaiken kaikkiaan positiivista. Moni koki virkistävänä vaihteluna ajatusten vaihdon etäisemmiksi jääneiden opiskelutovereiden kanssa. Yhteen ihmiseen kerrallaan keskittyminen ja läsnäoleva kohtaaminen koettiin myös palkitsevana. Moni osallistujista mainitsi, että vastaavanlainen tempaus voisi toimia hyvin ryhmäytymistä tukevana toimintana esimerkiksi opintojen alussa.

Vastaukset monimuoto-opiskelun altistavuudesta yksinäisyydelle lähiopiskelua enemmän olivat suurimmaksi osaksi puoltavia. 18 vastaajasta 13 oli sitä mieltä, että monimuoto-opiskelu altistaa lähiopetusta enemmän yksinäisyydelle. Yksinäisyydelle altistaviksi tekijöiksi mainittiin vähäinen kontaktiopetuksen ja opiskelutovereiden kohtaamisen määrä, opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet, sekä ajanpuute solmia ja pitää yllä uusia sosiaalisiasuhteita. Vastauksissa mainittiin myös, että verkostoituminen ja yhteydenpito vaatii lähiopetusta enemmän oma-aloitteisuutta, kun opiskelutovereita ei nää jatkuvasti. Tutustuminen lähiopetuksessa koettiin helpommaksi kuin monimuoto-opiskelussa. Myös ryhmäytymisen, eli ryhmään liittymisen, epäonnistuminen opintojen alussa saattaa altistaa yksinäisyydelle. Vastaajista 3 oli sitä mieltä, että monimuoto-opiskelu saattaa ehkä altistaa enemmän yksinäisyydelle, mutta kokee monimuoto-opiskelussa käytetyn ryhmätyötyöskentelyn korvaavan kontaktiopetuksessa tapahtuvaa kohtaamista. Vain yksi vastaaja oli sitä mieltä, että monimuoto-opiskelu ei altista enemmän yksinäisyydelle.

Kyselyn yhteenvetona voidaan todeta opiskeluryhmämme ajattelevan monimuoto-opiskelun altistavan lähiopetusta enemmän yksinäisyydelle, mutta kokevan kuitenkin ryhmätöiden lisäävän toivottavaa kontaktia muihin opiskelutovereihin ja edesauttavan verkostoitumista. Monimuoto-opiskelun riskien tunnistaminen yksinäisyyden tunteisiin ja verkostoitumishaasteisiin liittyen voi auttaa ennaltaehkäisemään niitä. Monimuoto-opiskelijat joutuvat olemaan paitsi oma-aloitteisempia luodessaan suhteita toisiinsa, mutta myös ottamaan enemmän vastuuta toisistaan. Sosionomin työ vaatii empaatiakykyä ja kohtaamistaitoja, joita saamme myös opiskelun ohessa harjoitella jatkuvasti. Huomataan myös ne, joiden seuraan ei tavallisesti hakeuduta ja lähdetään yhdessä lounastreffeille!



Lähteet:
Nyyti.fi -verkkosivusto (https://www.nyyti.fi/)

3 kommenttia:

  1. Hieno idea! Oliko Lounastreffit toteutettu amk:ssa? Tuota konseptia voisi viedä myös toisen asteen koulutuksiin. Jäin miettimään tuota ryhmäyttämistä yleensä, monissa sellaisissa mukanaolleena minua on usein ahdistanut niiden tietynlainen teennäisyys ja väkinäisyys. Tuo Lounastreffit toi heti helpotuksen tunteen, pois luokkahuoneesta ja siitä yleisestä jännittyneisyydestä, joka uusiin aloitteleviin ryhmiin kuuluu. Oletteko ehtineet esitellä ideaa laajemmalle?
    Monimuoto-koulutus voi toisaalta olla helpotus niille ihmisille, joita sosiaaliset tilanteet kouluympäristössä ahdistavat. Näin myös heille tarjoutuu mahdollisuus opiskeluun, tietysti myös verkko-opinnot yhtenä mahdollisuutena. Ihminen pääsee

    VastaaPoista
  2. yleensä ajan saatossa pikkuhiljaa eteenpäin esim.sosiaalisten tilanteiden fobioiden suhteen. Siksi on mielestäni erityisen tärkeää, että on olemassa erilaisia tapoja opiskella eteenpäin elämässä. Työelämässä sosiaaliset fobiat eivät välttämättä aktivoidu samassa määrin kuin kouluympäristössä (jos on ollut vaikka koulukiusattu).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Joo, toteutettiin tempaus Laureassa monimuoto sosionomi-opiskelijoiden keskuudessa. Itsekin olen kokenut ryhmäyttäymisleikit vähän väkinäisinä, mutta varsinaisen ryhmäyttämisen kuitenkin todella tärkeänä osana uusiin ryhmiin liitymisprosessia. Lounastreffit-tempauksen kaltainen toiminta mahdollistaa kahdenkeskisen tutustumisen, joka saattaa laskea osallistujien kynnystä osallistua. Toimisi varmasti hyvin eri opintoasteilla ja miksei myös työpaikoilla!

      Poista